פרופ' מירב אחישר

מעבדת אחישר האוניברסיטה העברית, המרכז לחקר המוח על שם לילי ואדמונד ספרא

אוטיזם – עדכון איטי של ציפיות תפיסתיות ומוטוריות
היכולת להסתגל במהירות לאירועים בלתי צפויים חשובה במיוחד להתנהגות חברתית. באינטראקציה עם הסביבה אנו מסתמכים תמיד על ציפיות אודותיה, אותן אנו מעדכנים במהירות בתגובה לאינפורמציה חדשה ולשינויים. במשימת הבחנה בין צלילם שנערכה במעבדה  (Lider et al., 2019XX) מצאנו כי מבוגרים עם אוטיזם תפסו אחרת את הצלילים כתוצאה מעדכון איטי יותר של הציפיות הסנסוריות על בסיס הצלילים האחרונים שהושמעו. מחקר זה הוליד את “היפותזת העדכון האיטי”, לפיה ייתכן שעדכון איטי הוא מאפיין כללי של אוטיזם המתבטא במנגנונים שונים ועומד בבסיסם של הקשיים החברתיים כמו גם השונות הסנסורית והמוטורית. 
לדוגמה, סנכרון לאירועים חיצוניים הוא יכולת חיונית לאינטראקציה חברתית. בעוד מחקרים עד כה מצאו כי בקונטקסט חברתי מבוגרים עם אוטיזם חווים קושי בסנכרון, במעבדה הראינו כי הם מתקשים בסנכרון גם בקונטקסט שאינו חברתי. בסדרת מחקרי סנכרון  (Vishne et al., 2021; Kasten et al., 2023XX) השתמשנו במטלת תיפוף פשוטה בה נדרש לתופף בסנכרון למקצב של מטרונום חיצוני. מצאנו כי מבוגרים עם אוטיזם הסתנכרנו פחות בשל קושי לתקן במהירות את התיפוף בהתאם לסטייה מהמטרונום או כשמקצב המטרונום השתנה בהפתעה. לעומת זאת, הם לא התקשו בשמירה על המקצב ללא מטרונום. אומנם, ידוע שגם ילדים טיפיקליים מתקשים במטלה זו, אך מחקר נוסף במעבדה הראה שהקושי של ילדים מתאפיין בקושי בשמירה על מקצב פנימי ולא בסנכרון. אנו משערים שהקושי בסנכרון הוא כתוצאה מעדכון איטי של התוכנית המוטורית של התיפוף. בהתאם, במטלת תנועה למטרות, בה בחנו באופן ישיר עדכון של התוכנית המוטורית בתגובה לשינוי מפתיע במיקום המטרה, מצאנו כי מבוגרים עם אוטיזם מעדכנים לאט יותר את התנועה שלהם בתגובה לשינוי. 
בימים אלו אנו בוחנים לעומק את היפותזת העדכון האיטי בביצועיהם של מוזיקאים מחוננים על הרצף האוטיסטי הן במשימת התיפוף והן במשימת עדכון התנועה. כמו כן אנו בחונים את הבסיס המוחי לעדכון איטי של תוכנית מוטורית בביצוע משימות אלו בMRI.  ואת קצב העידכון לתזמון כפי שהוא בא לידי ביטוי ברישום EEG.

נשמח להיות בקשר, מעבדת אחישר ppca1611@gmail.com